Corona Games – globale Skepsis

Jörg Mebus hat auf Twitter auf eine interessante Untersuchung des Marktforschungsinstituts Ipsos aufmerksam gemacht, die gestern veröffentlicht wurde:

Attitudes to the Tokyo 2020 Summer Olympics.

Hier das komplette Papier:

Ipsos-Global-Advisor-Toyko-Summer-Olympics-report-1

Ich habe im Dokument bislang vergeblich nach einem Auftraggeber gesucht, vielleicht habe ich etwas übersehen. Wäre top, wenn es jemand in die Kommentare schreiben könnte.

Jedenfalls, wenig überraschend: Die Skepsis gegenüber den Corona Games ist weltweit groß – am größten im Gastgeberland Japan. Das ist nicht neu, bleibt aber absurd.

Andererseits: Unter 28 Nationen ist demnach das Olympia-Interesse in Indien, Südafrika und China am größten – das geringste Interesse besteht in Deutschland, Frankreich, Japan, Südkorea und Belgien. Zwei Länder mit IOC-Präsidenten dabei, Deutschland hat den aktuellen (Thomas Bach/FDP), Belgien den Vorgänger und jetzigen Ehrenpräsidenten (Jacques Rogge).

Das IOC wird dennoch mit derlei Ergebnissen klar kommen, sehr gut sogar: Indien! China! Neue Märkte! Rund drei Milliarden Menschen! In diesen Märkten generiert man seit einigen Jahren bereits wundersame Zahlen, mit denen die IOC-Geldeintreiber immer neue Rekordstatistiken basteln.

Vergangenen Freitag beispielsweise, diese Jubelmeldung:

Fünf Milliarden Menschen sind demnach heiß auf Tokio.

Bravo!

Ich werde in den nächsten Tagen und Wochen in mehreren Beiträgen und ganz unterschiedlichen Gesichtspunkten ausführlich auf die Problematik eingehen. Fühle mich da relativ sattelfest, das sollte für ein bisschen olympische Bildung und reichen – garniert mit Hintergrundwissen, dass Sie anderswo selten oder gar nicht bekommen.

Heute nur kurz zur IPSOS-Untersuchung, die ich selbst noch genauer studieren muss. Lesen Sie sich gern ein. Vielleicht bekommen wir ja mal wieder eine Diskussion in diesem Theater zustande. Wenn nicht darüber, dann gewiss über andere Themen bis bitte August. Bin da recht optimistisch.

Ich kopiere mal ein paar Kernpunkte hinein, Key Findings genannt:

  • Uncertainty about whether the Olympics should go ahead: People are divided on this point, due to the continued impact of Covid-19. On average across 28 countries, 43% agree it should go ahead while 57% disagree. Support is significantly lower in host nation Japan (22% agree vs. 78% disagree).
  • The uniting power of the Olympics: 62% on average say the event marks an important opportunity for the world to come together. A similar proportion (65%) say that the Olympics bring their country together.
  • Levels of interest vary across the world: India, South Africa and China are most interested in the Toyko Olympics while Belgium, South Korea and Japan are least.
  • Football/soccer is the most popular Olympic event: In terms of public interest, Athletics is second, followed by Aquatics in third and Gymnastics in fourth.
  • Inspiration and participation: Around the world, an average of eight in 10 say the Olympics inspire younger generations to participate in sport.
  • There is greatest support for the Olympics taking place as scheduled in Turkey (71%), Saudi Arabia (66%), Russia (61%) and Poland (60%). However, those in host nation Japan are among the most doubtful: 22% say the Olympics should go ahead while 78% say it shouldn’t.
  • Two-thirds (67%, global country average) approval of government funding being used to support the performance of their country’s Olympic athletes.
  • Seven in 10 (71%, global country average) agree that Olympic athletes should be given priority Covid-19 vaccinations. Agreement is high in China (92%), Saudi Arabia (89%), India (88%) and Turkey (87%) but less decisive in Germany (50%), Great Britain (52%), Belgium (54%) and the Netherlands (56%).

Diese Details werden zum Hintergrund der Untersuchung genannt:

Methodology
These are the results of a 28-market survey conducted by Ipsos on its Global Advisor online platform. Ipsos interviewed a total of 19,510 adults aged 18-74 in the United States, Canada, Malaysia, South Africa, and Turkey, and 16- 74 in 23 other markets between 21st May and 4th June, 2021.
The sample consists of approximately 1,000 individuals in each of Australia, Belgium, Brazil, Canada, mainland China, France, Germany, Great Britain, Italy, Japan, Spain, and the U.S., and 500 individuals in each of Argentina, Chile, Colombia, Hungary, India, Malaysia, Mexico, the Netherlands, Peru, Poland, Russia, Saudi Arabia, South Africa, South Korea, Sweden, and Turkey.
The samples in Argentina, Australia, Belgium, Canada, France, Germany, Great Britain, Hungary, Italy, Japan, the Netherlands, Poland, South Korea, Spain, Sweden, and the U.S. can be taken as representative of their general adult population under the age of 75.
The samples in Brazil, mainland China, Chile, Colombia, India, Malaysia, Mexico, Peru, Russia, Saudi Arabia, South Africa and Turkey are more urban, more educated, and/or more affluent than the general population. The survey results for these countries should be viewed as reflecting the views of the more “connected” segment of their population.
The data is weighted so that each market’s sample composition best reflects the demographic profile of the adult population according to the most recent census data.
“The Global Country Average” reflects the average result for all the countries and markets where the survey was conducted. It has not been adjusted to the population size of each country or market and is not intended to suggest a total result.
Where results do not sum to 100 or the ‘difference’ appears to be +/-1 more/less than the actual, this may be due to rounding, multiple responses or the exclusion of “don’t know” or not stated responses.
The precision of Ipsos online polls are calculated using a credibility interval with a poll of 1,000 accurate to +/- 3.5 percentage points and of 500 accurate to +/- 5.0  percentage points. For more information on the Ipsos use of credibility intervals, please visit the Ipsos website. The publication of these findings abides by local rules and regulations.

Wie gesagt, zu dieser Thematik folgen einige ausführliche Texte. Stay tuned.


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2 Gedanken zu „Corona Games – globale Skepsis“

  1. Pingback: Vom Wert des Journalismus bei den Propagandaspielen in Tokio – SPORT & POLITICS

  2. Pingback: Tokio, was vom Tage übrig bleibt (20. Juli 21) – SPORT & POLITICS

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